7 tips voor duurzame communicatie

7 tips voor oprechte duurzame communicatie

Vandaag zijn zo goed als alle bedrijven bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Duurzaamheid, milieu, klimaat: sinds het Parijse klimaatakkoord kan niemand meer om deze onderwerpen heen. Dat brengt uitdagingen met zich mee op vlak van communicatie. Het is belangrijk dat je juist communiceert over duurzaamheid zodat je (toekomstige) klanten weten wat je drijfveren en doelstellingen zijn.

Wat is greenwashing?

Tegenwoordig leven we allemaal bewuster en zijn we meer bezig met het milieu. Veel bedrijven spelen hierop in door hun diensten of producten groener voor te doen dan ze zijn. Dit noemen we greenwashing. Denk aan een bedrijf dat de verpakking van zijn product groen maakt of woorden toevoegt zoals puur, bio, CO2-neutraal , bewust,… De reden hiervoor is dat duurzaamheid verkoopt. Tegelijk is de consument kritisch over duurzame diensten of producten. Daarom is het belangrijk dat je juist communiceert over je duurzaamheidsbeleid. Anders riskeer je dat de consument het interpreteert als greenwashing, wat niet goed is voor je imago.

Let ook op voor greenbashing, ook wel ‘the evil twin’ van greenwashing genoemd. Hierbij wordt de ecologische problematiek gebanaliseerd en geminimaliseerd om er winst uit te halen. Denk aan een bedrijf gespecialiseerd in isolatiematerialen dat de klimaatverandering zou uitspelen als ‘troef’ om je huis goed te isoleren tegen natuurrampen etc. Blijf ver weg van dergelijke praktijken.

Tips om helder te communiceren over duurzaamheid
1. Wees transparant

Niemand verwacht dat je bedrijf 100% duurzaam is. Het belangrijkste is dat je eerlijk bent. Wees transparant, ook als je nog maar net begonnen bent met je duurzame inspanningen. Het feit dat je streeft naar verbetering, maakt je menselijk. Communiceer helder over de thema’s waar je op focust, over zaken die je verwezenlijkt hebt en waar je nog aan wil werken op vlak van duurzaamheid. Onderbouwen met cijfers is een must. Werk bij voorkeur samen met een betrouwbare partij die je cijfers controleert. Dat geeft veel vertrouwen aan de consument.

2. Creëer een intern draagvlak

Zorg dat je duurzame doelstellingen binnen het hele bedrijf geïntegreerd zijn en dat alle medewerkers op de hoogte zijn. Een sterk intern draagvlak is een voorwaarde voor een succesvol duurzaamheidsbeleid en het draagt bij tot de externe profilering van je bedrijf. Je medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Licht hen goed in over de duurzame doelstellingen.

3. Nuanceer je taalgebruik

We worden om de oren geslagen met woorden als natuurlijk, bio, puur, duurzaam, groen, bewust,… De consument doorziet deze ‘holle woorden’ steeds vaker. Het is beter om ze te vermijden of, als je ze gebruikt, om ze te nuanceren en te verklaren. Focus op het ‘waarom’ achter je duurzame inspanningen. Vertel niet alleen het goede nieuws maar breng een volledig verhaal. Dat komt oprechter over.

4. Schets een breder kader

Duurzaamheid bereik je niet alleen. Betrek daarom alle stakeholders in je duurzaamheidsdoelstellingen, van medewerkers over klanten tot leveranciers. Door je verhaal in een bredere context te plaatsen, wordt het geloofwaardiger en zo trekt je boodschap meer mensen aan.

5. Focus op de lange termijn

Duurzame communicatie gaat niet enkel over het heden maar vooral over de toekomst. Leg uit waarom en hoe je bedrijf wil bijdragen aan een betere, duurzame wereld voor de volgende generaties. Vertel welke concrete stappen je onderneemt om je doel te bereiken en welke plannen je nog hebt. Woorden zijn belangrijk, maar daden des te meer.

6. Gebruik een positieve insteek

Bij het communiceren over duurzaamheid komen vaak de onheilspellende kanten van de klimaatproblematiek aan bod. Zonder te ontkennen dat er een probleem is, focus je echter beter op het positieve: de dingen die nu gedaan worden en die succesvol zijn. Met een positieve insteek bereik je meer. Duurzaamheid hoeft ook niet saai te zijn. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die goed en ‘toegankelijk’ communiceren over hun duurzame inspanningen, bijvoorbeeld Agristo op hun website en Barco in hun sustainability report. Ken je zelf nog goede voorbeelden? Laat het ons weten!

7. Deel je successen

Als je (een van je) duurzaamheidsdoelstellingen bereikt hebt, mag je dit zeker communiceren naar de buitenwereld toe. Zo kan je anderen inspireren met jouw duurzame boodschap en misschien gaan ze dan zelf ook nadenken over duurzaamheid in hun bedrijf.


Wil je je eigen bedrijf duurzamer maken?

E-Luse helpt je bij de verschillende stappen om duurzaam te ondernemen.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden