STAS sustainability

STAS trekt de kaart van sustainability: “Om een duurzame impact te maken, is het belangrijk om een bepaald traject te volgen en het te onderbouwen met cijfers en analyses”.

Long-term pleasure’: zo luidt de baseline van STAS. Dit vat samen wat de essentie is voor het Waregemse familiebedrijf: duurzaamheid op vlak van product, people en planet. “Vanuit die laatste ‘P’ hebben we de ambitie om de meest duurzame kippers en schuifvloertrailers op de markt te brengen en om zo de transportsector te vergroenen”, vertelt directeur Brecht Vandenborre. “Daarbij vertrekken we vanuit het design en de samenstelling van het product zelf. We kozen E-Luse als partner om ons te ondersteunen in dit duurzaamheidstraject.”

STAS duurzame trailers
STAS produceert duurzame kippers en zelflossers

Team Sustainability

Bram De Wolf (preventieadviseur) en Mathieu Locquet (marketing) maken deel uit van Team Sustainability, een groep enthousiaste STASsers die zich inzetten om duurzaamheid te verankeren in het bedrijf. “Op productniveau is STAS al lang bezig met sustainable design om de levensduur van de voertuigen te verlengen. De laatste jaren is duurzaamheid veel belangrijker geworden, waardoor ook de scope van ons eigen duurzaamheidsverhaal verbreedt. Terwijl het vroeger in hoofdzaak ging om degelijke producten, gaat het nu ook over organisatie, processen, fabrieken, energieverbuik en de volledige waardeketen”, klinkt het.

Omdat ze vooral de juiste stappen wilden zetten richting duurzamer ondernemen, gingen ze op zoek naar een partner om hen te begeleiden in het traject. “Je hoort vanalles over SDG’s (Sustainable Development Goals) maar als je zelf niet voldoende kennis hebt, bestaat de kans dat je de focus op de verkeerde zaken legt. Duurzaam ondernemen is meer dan zorgen dat alle lichtschakelaars gedimd worden, fruit aanbieden aan je werknemers of bomen planten… Kortom, we beseften dat we begeleiding nodig hadden om de juiste acties te ondernemen”, vertelt Mathieu. Bram had bij zijn vorige werkgever al samengewerkt met Tim van E-Luse. “Ik had goede ervaringen en wist waar hij voor stond. Er was snel een match met de directie en de rest van het team.”

STAS team sustainability duurzaamheid
Team Sustainability STAS met links onderaan Mathieu Locquet en rechts onderaan Bram De Wolf
Duurzaamheidsuitdagingen bepalen

E-Luse startte met de materialiteitsmatrix over de verschillende SDG’s. Deze gebruikten we om samen met STAS de duurzaamheidsuitdagingen van het bedrijf te bepalen en de prioriteiten af te bakenen. “Tijdens verschillende gesprekken en workshops legden we CO2 en circulaire trailers vast als belangrijkste thema’s op vlak van ‘Planet’. Per thema werden duidelijke KPI’s gezet om de resultaten meetbaar te maken”, vertelt Bram. “E-Luse vertrok echt vanuit het DNA en de uitdagingen van ons bedrijf om deze thema’s te bepalen”, voegt Mathieu toe.

Concreet wil STAS tegen 2027 een vermindering van de CO2-uitstoot met 40% bereiken tegenover de nulmeting van 2018. Het einddoel is om alle fabrieken CO2-neutraal te maken. Op vlak van energievoorziening installeerde STAS Waregem al zonnepanelen. Hierdoor kunnen ze een derde van het energieverbuik vervangen door zonne-energie. Het is de bedoeling om dit ook te doen in de andere fabrieken.

STAS duurzaamheid people product planet
Onder het motto long-term pleasure schenkt STAS aandacht aan mens, product en planeet
Onderbouwde duurzaamheidsstrategie

“De inzichten die we opdeden tijdens de sessies met E-Luse, hadden we niet zelf kunnen bedenken. Om een duurzame impact te maken, is het belangrijk om een bepaald traject te volgen en het te onderbouwen met cijfers en analyses. E-Luse voerde onder andere een CO2-reductieplan uit. Op basis van de analyses wordt onze duurzaamheidsstrategie verfijnd met concrete verbetermaatregelen. Door concrete indicatoren vast te leggen kunnen we bovendien zelf ons duurzaamheidsrapport opmaken. Hiermee kunnen we transparant communiceren naar onze stakeholders over onze duurzame inspanningen”, vertelt Bram.

Iedereen in het bedrijf is mee met het verhaal. “Vooral de aankopers zijn zeer geïnteresseerd, want ze ondervinden dat de markt meer dan ooit de klemtoon legt op duurzaamheid”, weet Bram. “Veel eindklanten zijn ook bezig met sustainability, waardoor ze op hun beurt dealers stimuleren om ook op de kar te springen”, vult Mathieu aan.

No-nonsense ondersteuning

Bram, Mathieu en hun collega’s van Team Sustainability zijn tevreden over de samenwerking met E-Luse. “We hebben een heel goed contact met Tim en zijn team, zowel tijdens de fysieke sessies en meetings als telefonisch. We krijgen altijd snel de nodige informatie en antwoorden”, klinkt het. “Wat we vooral appreciëren aan E-Luse, is dat ze zo realistisch en down-to-earth zijn. Tim zweeft niet en probeert de zaken niet te verbloemen – iets wat we andere bedrijven wel zien doen. Nadenken en analyseren komt voor E-Luse op de eerste plaats, dan pas de marketing errond. Ze helpen ons ook om helder te communiceren over onze duurzame inspanningen, en om te durven naar buiten komen met onze verwezenlijkingen.”

Het is een plezier om ons door E-Luse te laten inspireren en begeleiden.

Brecht Vandenborre – Directeur STAS

“De no-nonsense aanpak van Tim en zijn team en hun goed begrip van de uitdagingen van onze onderneming zorgen ervoor dat deze samenwerking zo vlot verloopt. Het is een plezier om ons door E-Luse te laten inspireren en begeleiden. Wat ik ook positief vind, is dat E-Luse steeds op zoek gaat naar een balans tussen maatschappelijke en duurzame impact en de bedrijfsopbrengsten, met het oog op een optimale ROI,” besluit directeur Brecht Vandenborre.

Interesse om ook jouw bedrijf duurzamer te maken? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.