Jump for Joy

Jump for Joy

Exact 1 jaar geleden sprong ik … in het duister. Exact 1 jaar geleden was ik plots geen werknemer meer, had ik geen zekerheid meer op een netjes uitbetaald loon, leverde ik tal van voordelen in, enzoverder. Exact 1 jaar geleden werd ik mijn eigen baas met alle pro’s en con’s. Het is een beslissing die ik me nog geen seconde heb beklaagd.

Het vertrouwen

In de eerste maanden had ik me voorgenomen om vooral te werken aan een goede basis en mezelf ook de tijd te gunnen om wat op mijn positieven te komen, want zo’n beslissing had ook een impact op mezelf. Voorzichtig contacteerde ik een aantal oude contacten om hen in te lichten dat ik een eigen onderneming had opgestart. Als bij wonder werd dit nieuws positief onthaald en bij enkelen mocht ik zelfs langsgaan om mijn verhaal te brengen. Relatief snel had ik een mooie klantenbasis opgebouwd en raakte mijn agenda goed gevuld en sindsdien is het ook niet meer stilgevallen!

Wanneer je het vertrouwen krijgt van een klant en die wil met je in zee gaan… dat voelt telkens als een kleine overwinning aan.


De cijfers

De grootste vrees van iedere starter, denk ik. Ook voor mij was het wat loslaten van zekerheden maar ik wist dat ik probleemloos de eerste maanden kon overbruggen. Een gewaarschuwd man is er echter twee waard: ik kan iedereen dan ook aanraden om te rade te gaan bij een goede boekhouder. Een goed financieel plan zorgt voor een sterke basis van je onderneming. Zelf heb ik bewust gekozen voor een boekhouder waarbij alles online kan geregistreerd worden. Ik vind het belangrijk dat ik online mijn inkomsten en uitgaven kan opvolgen, het geeft me inzicht en zekerheid.


Work-life balance

Eén van de grote voordelen van een eigen zaak hebben: je beslist zelf wanneer en hoeveel je werkt. Ik probeer me zoveel mogelijk te beperken tot de normale daguren, maar ik vind het niet erg om eens ’s avonds of in het weekend te werken. Anderzijds zijn er ook weekdagen waarin ik soms minder productief bent of de tijd neem om eens een boek te lezen (om wat kennis bij te schaven).


Ondernemen kan je leren

In het voorjaar ben ik gestart met Bryo. Bryo staat voor Bright & Young-VOKA en is een netwerk van jonge, gedreven mensen die goesting hebben om hun idee in de praktijk om te zetten. Ik zou het alvast alle starters aanraden. Je bouwt er een netwerk op van mensen die allen in dezelfde fase zitten zoals jou en leert er bij over het ondernemen en vaak ook over jezelf.


Netwerk

Waar ik zelf enorm van hou is de vrijheid om een netwerk te creëren en te kunnen samenwerken met verschillende partijen zonder je je daarin belemmerd te voelen. Het is dan ook verrijkend om ideeën te kunnen uitwisselen met collega-ondernemers binnen en buiten de sector. Door het brede netwerk geef ik mijn (potentiële) klanten ook het vertrouwen dat ik hen kan helpen met verschillende vraagstukken. 
Misschien nog een kleine kanttekening, alleen werken heeft z’n voordelen en het gemis van een collega’s kan je wel wat opvangen met een netwerk. Toch ben ik ook al mezelf tegen gekomen door vaak alleen thuis te werken. Een puntje op mijn to-do lijst is dan ook het vinden van een toffe, betaalbare en inspirerende co-working in de komende maanden.

Kortom: ik geniet dagelijks van het ondernemen en de kansen die ik krijg en neem om E-luse verder uit te bouwen.

Ik wil dan ook iedereen bedanken die me het afgelopen jaar steunde of me het vertrouwen gaf!


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




We nemen deel aan open bedrijvendag 2019

We nemen deel aan open bedrijvendag 2019

Als deelnemer bij Bryo West-Vlaanderen krijg ik de kans om op zondag 6 oktober mijn verhaal te brengen op het kantoor van VOKA te Kortrijk. Een kans die ik met beide handen grijp want het thema is “duurzaamheid” en dit is net 1 van de kernwoorden van E-Luse.

Ter promotie van open bedrijvendag werd er voor mij onderstaand filmpje gemaakt.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Circulaire roadtrip doorheen West-Vlaanderen

Op vrijdag 14 juni 2019 stapte ik samen met 30 andere enthousiastelingen op de bus van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen om ons een volledige dag onder te dompelen in de wereld van de circulaire economie.

“Circulaire economie?”, vraag je je misschien af. In een circulaire economie worden tal van strategieën toegepast om materialen en producten zo hoogwaardig mogelijk te blijven inzetten in de economie. Ze worden hersteld, hebben een hoge tweedehandswaarde, zijn upgradebaar, kunnen makkelijk uit elkaar gehaald worden en omgevormd worden tot nieuwe producten. De gekozen materialen zijn bij de geboorte gerecycleerd of biogebaseerd en bij het levenseinde recycleerbaar of afbreekbaar. 

Hieronder een korte impressie van wat ik tijdens deze dag heb mogen ervaren.

Eerste stop in Ardooie

Na het vertrek vanuit Kortrijk en de eerste aangename kennismakingen op de bus, kwamen we aan bij Ardo. Ardo is een familiebedrijf die is uitgegroeid tot een wereldspeler op het vlak van diepvriesgroenten. Bij de productie wordt veel water gebruikt en bijgevolg ook veel water geloosd, weliswaar na een volledige zuivering. In samenwerking met een 50-tal lokale landbouwers bouwde Ardo een gigantisch bufferbekken waaruit het gezuiverde water via een buizenstelsel van 25 km tot bij de verschillende akkers wordt gebracht.

Recyclage van aluminium

Vanuit Ardooie naar Lichtervelde, waar de mensen van Hydro (het vroeger SAPA en daarvoor Remi Claeys) ons stonden op te wachten. Ik kende de producten, profielen in aluminium, van het bedrijf al en ook het proces an sich is me niet vreemd. Wel was ik verrast dat Hydro volledig werkt met afvalmateriaal. Fabricage van aluminium vergt zeer veel energie, maar voor de recyclage van aluminium is slechts 5% van die energie nodig.

Dorpspunt Beveren aan de IJzer

Een middagmaal kregen we in het Dorpspunt in Beveren aan de IJzer. Het dorpspunt werd pas opgestart in 2017 en is nu al één van de meest verbindende buurtinitiatieven. In een voormalig restaurant kunnen inwoners uit het plattelandsdorp elkaar kunnen ontmoeten en diensten terugvinden die waren verdwenen. Doel van het Dorpspunt is om de mobiliteit te vergemakkelijken, een korte keten te realiseren tussen producent en consument en concrete diensten, zoals het afhalen van pakjes, op te zetten. De inwoners van Beveren vonden een bondgenoot in De Lovie vzw uit Poperinge, een sociale organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. We werden er met open armen onthaald en konden genieten van een (h)eerlijke lunch met een lokaal biertje.

Van bijproduct tot grondstof van mengvoeder

Daarna vertrokken we met volle magen en een goed humeur (want de zon was er ondertussen doorgekomen) richting Veurne. Bij Trotec verwerken ze jaarlijks 200.000 ton bijproducten uit de voedingssector tot grondstof voor mengvoeder. Bijproducten worden in verschillende vormen aangeleverd (pasta, chips, koekjes,…); vaak zelfs verpakt in verschillende maten en vormen. Via diverse stappen worden de producten gescheiden, gemalen, gedroogd en samengesteld tot een eindproduct. Ook alle reststromen van verpakkingen worden gerecycleerd en afgevoerd.

Een kas van een woning

De laatste halte bevond zich in Rekkem, een Vlaams dorp ingeklemd tussen Wallonië en Frankrijk. Daar mochten we op bezoek bij op Koen en Samia, die eind vorig jaar in hun nieuwe woning introkken. Kaseco is de eerste autonome bio-ecologische kaswoning in België en is een toonbeeld van de principes van het circulaire bouwen. De woning bestaat uit een houtskeletbouw, met daarrond een serre. Een woning met een dubbele huid dus, waarbij de buitenhuid – de glazen kas – een microklimaat vormt rond de woning- en kantoorruimte. Fantastisch om te zien hoe ze dit project aangepakt hebben en hoe het nog steeds in ontwikkeling is.

Kortom een geweldige dag met zéér veel inspirerende voorbeelden uit de streek en toffe gemotiveerde mensen binnen de circulaire economie.

PS: Tijdens de busreis werden we nog verwend door pitches van POM West-Vlaanderen, Casier Risk & Insurance, Ondernemerscentrum West-Vlaanderen en M-INT.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




EED-audit (NL) indienen voor 1 juli 2019

EED-audit (NL) indienen voor 1 juli 2019

Grote ondernemingen in Nederland dienen eveneens een energie audit uit te voeren volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED). Vanaf 1 juli 2019 moeten deze ondernemingen hun auditverslag indienen via het e-loket op RVO.nl. 

De energieaudit rapporteert de energiestromen en de besparingskansen bij grote ondernemingen. De EED energie-auditplichtige bedrijven dienen hun verslag nu nog in bij hun gemeente of omgevingsdienst. Vanaf 1 juli dient dit digitaal te gebeuren.

Is uw onderneming EED energie-auditplichtig dan voert u uiterlijk vier jaar na de eerste audit uw volgende energie-audit uit. Als de vorige energie-audit conform de EED is gedaan dan is de deadline voor de volgende energie-audit 5 december 2019. Een energie-audit moet uiterlijk 31 december 2020 zijn gedaan.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




EPC voor kantoren en horeca vanaf 1 januari 2020

Vanaf 2020 wordt het EPC van kleine niet-residentiële eenheden verplicht bij verkoop of verhuur. Het gaat over kantoren, handelsruimten, horecazaken, praktijkruimten en andere niet-residentiële bestemmingen met een oppervlakte van maximaal 500m². Ze mogen geen deel uitmaken van een groot niet-residentieel complex (oppervlakte maximaal 1000m²).

Hoe gaat een kwalitatieve EPC-deskundige te werk?

De beroepsvereniging OVED – Overlegplatform voor Energiedeskundigen – publiceerde  vandaag een video waarin uitgelegd wordt hoe een energiedeskundige een kwalitatief 
energieprestatiecetificaat opmaakt.

Toelichting bij de werkwijze:

  1. De energiedeskundige verzamelt vooraf al zoveel mogelijk informatie over de woning.
  2. De energiedeskundige komt de woning bezoeken. Zo’n bezoek is verplicht en neemt al gauw één tot anderhalf uur in beslag.
  3. Daarbij vraagt hij om de nodige bewijsstukken klaar te houden BELANGRIJK: Zijn die bewijsstukken er niet of niet geldig, dan mag de deskundige die gegevens niet gebruiken.
  4. Hij neemt ter plaatse alles nauwgezet op volgens het protocol van VEA (dit is het meten en inventariseren): hij meet oppervlaktes en de diktes van de muren, tussenvloeren voor elke verdieping en het dak. Hij bekijkt en inspecteert alle technische installaties (voor verwarming en sanitair warm water, de leidingen, en eventueel zonnepanelen, zonneboiler, het ventilatiesysteem…). Hij legt zijn waarnemingen vast op foto als bewijs (bv. van nog zichtbaar geplaatste isolatie, cijfercodes in de ramen, kenplaatjes van verwarming…). 
  5. Daarmee gaat hij later aan de slag om de berekeningen van de verliesoppervlakken en volumes te maken.
  6. Hij zoekt de ontbrekende gegevens over het type beglazing, technische installaties… in de officiële bronnen en in technische info van de fabrikanten. Daarna voert hij alle geldige gegevens nauwgezet in in de EPC+-software, dat is de online tool van het VEA die de deskundige verplicht moet gebruiken. Die software berekent het EPC-kengetal van de woning .
  7. Als eindresultaat bekomt de deskundige het EPC+-certificaat met daarop het EPC+-label en kengetal van de woning.

Meer info is te vinden op http://www.oved.be/proces-epc of op https://www.energiesparen.be/het-nieuwe-epc-vanaf-2019

EBO rapportering 2e ronde

In de loop van afgelopen week informeerde het verificatiebureau de EBO bedrijven over de mogelijke beperking van de administratieve werklast in de tweede ronde door de dubbele rapportering in het energieauditverslag en het energieplan te vermijden.

Mogelijkheid, want een onderneming kan er nog steeds voor kiezen om afzonderlijk een energieplan en auditverslag in te dienen.  Maar het is in deze ronde eveneens mogelijk om een gecombineerd verslag op te maken. 
De desbetreffende documenten kan je gemakkelijk terugvinden via www.ebo-vlaanderen.be

In dezelfde communicatie kwam ook een verduidelijking over de werkwijze en nummering van nieuwe maatregelen en maatregelen die over periode 1 van EBO worden geheven.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden