EcoVadis-beoordeling

Een EcoVadis-beoordeling, wat houdt dat in?

Ook na de Omnibus worden bedrijven verwacht bezig te zijn met hun duurzaamheidsprestaties omwille van verschillende redenen: vragen van stakeholders, toegang tot kapitaal en talent, verzekeren van hun continuïteit zijn daar deel van. Een van de meest erkende manieren waarop bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen kunnen demonstreren, is door middel van de EcoVadis-beoordeling. Maar wat houdt deze beoordeling in, en wat betekent het voor bedrijven? Dit blogartikel biedt een overzicht van de EcoVadis-beoordeling en de voordelen.

EcoVadis is een wereldwijd platform dat bedrijven beoordeelt op hun duurzaamheidspraktijken. Het is een gedetailleerde beoordeling van de duurzaamheidsprestaties van uw bedrijf op basis van 4 gebieden:

Milieu
– Hoe goed beheert een bedrijf zijn ecologische impact?
Dit omvat het energieverbruik, afvalbeheer, watergebruik en de CO2-uitstoot.

Arbeidsomstandigheden en Mensenrechten
– Worden medewerkers eerlijk behandeld?
Dit betreft zaken als arbeidsomstandigheden, diversiteit, gelijke kansen, en mensenrechten.

Ethisch Gedrag
– Houdt het bedrijf zich aan ethische normen, zoals transparantie, corruptiebestrijding en integriteit?

Duurzaam Inkoopbeleid
– Hoe verantwoord is de toeleveringsketen van het bedrijf?
Dit omvat het selecteren van leveranciers die ook voldoen aan duurzame normen.

EcoVadis-beoordeling

Voodelen

De beoordeling wordt omgezet in gemakkelijk leesbare scorecards, met scores van 0 tot 100 en verdiende prestaties. Die kunnen bedrijven gebruiken in hun communicatie en het stelt hen in staat om hun duurzaamheidsprestaties te vergelijken met andere bedrijven in hun sector, wat een waardevolle benchmark kan zijn.
Het hebben van een EcoVadis beoordeling kan je een concurrentieel voordeel opleveren omdat het beantwoord aan de transparantiedruk, schept vertrouwen en toont aan de buitenwereld hoe je bezig bent met duurzaamheid.

Naast de score legt de beoordeling ook bloot waar de sterke punten en verbeterpunten liggen, zodat u uw inspanningen op het gebied van duurzaamheid effectief kunt richten. Het helpt u uw ESG-risico’s en -naleving te beheren, duurzaamheidsdoelstellingen te halen en impact op schaal te stimuleren door de verbetering van duurzaamheidsprestaties van uw bedrijf en uw waardeketen te begeleiden. Dit kan leiden tot het verzekeren van je continuïteit, kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen.

EvoVadis proces

Het verkrijgen van een EcoVadis-label is een gestructureerd proces. Concreet gebeurt de beoordeling o.b.v. een uitgebreide vragenlijst (zelfbeoordeling) en de opladen ondersteunende documenten, nadat je je als bedrijf hebt geregistreerd op het platform.
Er zijn verschillende beoordelingsniveaus beschikbaar, afhankelijk van de grootte en de behoeften van je bedrijf. De belangrijkste stap is het invullen van de zelfbeoordeling. Er wordt gevraagd om gedetailleerde informatie te verstrekken over je bedrijfsprestaties op de 4 besproken gebieden. Documenten (certificaten, rapporten of andere relevante documenten) kunnen terwijl worden opgeladen ter bewijs van je prestaties en initiatieven.

Zodra je de zelfbeoordeling hebt ingevuld en alle benodigde documenten hebt ingediend, zal EcoVadis het beoordelingsproces starten. Dit proces wordt uitgevoerd door een team van duurzaamheidsexperts die de door jou verstrekte informatie en documenten zorgvuldig onderzoeken o.b.v. die 4 gebieden. Het finaal resultaat is een score met bijhorend Ecovadis-label, dat bestaat in 4 varianten naargelang je score: brons, zilver, goud en platinum. Dit label kan gebruikt worden bij communicaties naar stakeholders en de website en kan jaar na jaar geüpdatete worden. Naast het label ontvang je ook een gedetailleerde feedback over hun prestaties, waarmee aan de slag kan gegaan worden.

Tast je momenteel als bedrijf in het duister en weet je niet zo goed welke weg je moet inslaan bij alle esg-vragen, neem dan gerust contact met ons op – we bespreken graag met jou waar je je op moet richten.

Wil je graag meer informatie, of hebt je hulp nodig bij jouw Ecovadis-traject? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Duurzaamheidsrapportering voorbij de Omnibus

Duurzaamheidsrapportering voorbij de Omnibus: minder regels, meer duurzaamheid

Op woensdag 26 februari 2025 publiceerde de Europese Commissie officieel zijn Omnibus pakket. De inhoud ervan zal verregaande gevolgen hebben voor duurzaamheidsrapportering.

Het zal nog enige tijd duren voordat er helemaal duidelijkheid is over de Omnibus. Voor een groot deel van de bedrijven breekt er dus een tijd van onzekerheid aan maar de kern blijft hetzelfde. Een sterke duurzaamheidsstrategie en -rapportage blijven essentiële hulpmiddelen voor bedrijven die hun continuïteit willen behouden. Stakeholders zullen blijven vragen naar ESG-inspanningen en duurzaamheidsinformatie, en efficiënte duurzaamheidsrapportage blijft de toegangspoort tot kapitaal en concrete acties. Bovendien wil je niet het risico lopen om niet-compliant te zijn en reputatieschade op te lopen. We zetten alle kansen van duurzaamheidsrapportage en de risico’s van uitstel even op een rijtje.

Duurzaamheid target setting

Kansen

Deze verandering is het moment om je als bedrijf te focussen op het verzekeren van je continuïteit, de strikt noodzakelijke/relevante duurzaamheidsdata en concrete acties:

  1. Focus op verzekeren van je continuïteit: door het wegvallen van al die rapportagelast, kunnen bedrijven terug het bos door de bomen zien en het belang van duurzaamheid terug begrijpen. Namelijk strategisch nadenken op de lange termijn om toekomstbestendig te zijn. De dubbele materialiteitoefening is hier de hoeksteen voor en leidt je naar een persoonlijke strategie gebaseerd op datgeen relevant is voor jouw onderneming. Het stelt je als bedrijf in staat om je eigen impact, risico’s en kansen te begrijpen en zo je continuïteit te verzekeren.
  2. Focus op strikt relevante duurzaamheidsdata: aangezien het sneeuwbaleffect met duurzaamheidsvragen van leveranciers/klanten en financiële organisaties zich zal blijven ontwikkelen, is het ons advies om met een framework te werken om efficiënt met die vragen te kunnen omgaan. De VSME is hier de standaard voor, ontwikkeld door Europa en beschermt je tegen te veel vragen. Investeerders, klanten en werknemers verwachten transparantie, verantwoording, actie en langetermijndenken. Bedrijven die ESG strategisch inzetten, zullen ook zonder verplichte rapportage een voorsprong behouden. Natuurlijk is rapportage gewoon maar rapportage en geen impact. Maar rapportage levert gegevens op en die hebben vele belangrijke functies.
  3. Focus op concrete acties: Geef geen 100. 000 euro meer uit aan compliance kosten maar gebruik dat geld voor een warmtepomp bijvoorbeeld. Weet je niet welke acties je moet nemen? Kijk naar je duurzaamheidsrapport. Het voordeel daarvan is dat je weet welke thema’s het meest relevant voor je zijn en dat je bent begonnen met meten van die belangrijke data. Pas door te meten kan je acties nemen want “If it isn’t measured it isn’t managed”. In het licht van de Green Deal is het interessant om te focussen op acties waarvan je zeker geen spijt zult hebben; je carbon footprint verlagen bijvoorbeeld.

We zijn als E-luse blij met de vermindering van deze rapporteringslast. Bedrijven kunnen zich nu terug meer richten op strategie en duurzaamheidsacties die echt verschil maken.

Risico’s van uitstel

Bedrijven kunnen nu de reflex hebben om een afwachtende houding aan te nemen maar het uitstellen van ESG-rapportage brengt een aantal risico’s met zich mee.

  1. ESG-rapportage zal niet verdwijnen: wat Europa ook zal beslissen met de Omnibus, de Green Deal blijft behouden en wetgeving zal een hefboom blijven om de klimaatcrisis tegen te gaan. Daarbij zal de vraag naar esg-data van stakeholders in de waardeketen alleen maar vergroten. Voorbereiding uitstellen verhoogd dus het risico op non-compliance en energieverlies door inefficiëntie.
  2. Reeds gemaakte investeringen niet laten verloren gaan. Het opzetten van ESG-rapportage kan complex en kostbaar zijn maar bedrijven die al gestart zijn kunnen makkelijker schakelen. Bovendien helpt het proces om de juiste investeringen te maken en hou je het reeds opgebouwde momentum hoog. Rapportagewetgeving mag dan wel veranderen, de onderliggende principes blijven consistent.
  3. Last-minute compliance kan duur zijn: tot het laatste moment wachten zorgt voor hoge financiële en operationele druk.
  4. Het ontbreken van transparantie en het ontbreken van duurzaamheid in je strategie zorgt voor een competitief nadeel: het ontzeggen van toegang tot kapitaal of verlies van klanten zijn reële gevolgen van een afwezige duurzaamheidsrapportage.

Samenvatting

Om op koers te blijven, raden we je aan door te gaan met duurzaamheidsrapportage en je te richten op initiatieven die altijd relevant zijn, zoals de CO2-voetafdruk en een framework te gebruiken voor dataverzameling. Gebruik het wegvallen van deze rapportagelast om je te focussen op strategie en concrete acties.

Tast je momenteel als bedrijf in het duister en weet je niet zo goed welke weg je moet inslaan, neem dan gerust contact met ons op – we bespreken graag met jou waar je je op moet richten.

Wil je graag meer informatie, of hebt je hulp nodig bij het opstellen van een duurzaamheidsrapport? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




VSME in 2025, update

VSME in 2025, update

Op 17 december 2024 werd de VSME standaard finaal opgeleverd door EFRAG aan de Europese Commissie.
De VSME is bestemd voor ondernemingen, die buiten het bereik van de CSRD vallen, en dient ter ondersteuning van hun duurzaamheidsrapportage. Deze standaard is nu officieel van kracht, nadat er een jaar geleden een ‘draft-versie’ werd gepubliceerd.

VSME is kort voor Voluntary standard for non-listed micro-, small- and medium-sized undertakings en in tegenstelling tot de ESRS (Europese Sustainability Reporting Standards) voor grote ondernemingen, is deze standaard geen wettelijke verplichting. Wel is het een standaard die kmo’s en ondernemingen een houvast biedt waarmee ze kunnen rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen en is het vanuit dezelfde filosofie geschreven als de ESRS.

In vergelijking met de ‘draft-versie’ werd deze finale VSME sterk vereenvoudigd en schept het een duidelijk en uniform beeld van wat van ondernemingen verwacht wordt op vlak van duurzaamheidsrapportage.

Update: Initieel was de VSME bedoeld voor kmo’s maar sinds het Omnibus-voorstel van eind februari 2025, verwijst de Europese Commissie voor bedrijven <1.000 werknemers ook naar dit framework.

Waarom bestaat het?

Het doel van deze standaard is het ondersteunen van micro-, kleine- en middelgrote ondernemingen bij:

  1. Het bijdragen aan een duurzamere en inclusievere economie;
  2. Het opzetten of verbeteren van hun beheer van duurzaamheidskwesties, zoals milieuproblemen en sociale uitdagingen. Dit zal hun concurrentiële groei en veerkracht ondersteunen op korte, middellange en lange termijn;
  3. Niet onbelangrijk: het voldoen aan de stijgende vraag naar data van grote ondernemingen die duurzaamheidsinformatie van hun leveranciers opvragen. Een VSME conform duurzaamheidsrapport is de perfecte voorbereiding voor kmo’s want hun grote klanten mogen niet vragen om meer informatie of andere standaarden naast de VSME.
  4. Het voorzien van informatie om te voldoen aan de vraag naar data van kredietverstrekkers, investeerders

Voor wie is het?

Deze standaard is vrijwillig en van toepassing op niet-beursgenoteerde kmo’s en ondernemingen met minder dan 1000 werknemers. Deze ondernemingen vallen buiten de reikwijdte van de CSRD, maar worden aangemoedigd om deze standaard te gebruiken voor hun duurzaamheidsrapportage. De standaard behandelt dezelfde algemene duurzaamheidskwesties als de ESRS  voor grote ondernemingen, maar aangepast aan de mogelijkheden van kmo’s. Micro-ondernemingen kunnen ervoor kiezen selectief delen van deze standaard te gebruiken.
Sinds het Omnibus-voorstel van eind februari 2025, verwijst de Europese Commissie voor bedrijven <1.000 werknemers ook naar dit framework.

Duurzaamheidsrapportage

Wat houdt deze duurzaamheidsrapportage in?

De finale versie is nog sterk vereenvoudigd in vergelijking met de vorige ‘draft-versie’. Zo is er geen verplichte dubbele materialiteitsanalyse (DMA) meer en slechts 2 modules in plaats van 3. De 2 modules van de VSME zijn:

1. Basismodule (B1-11):

Deze module is het grondvlak en is opgebouwd uit verschillende deelmodulen of vereisten, namelijk B1 t.e.m. B11. De vereisten omvatten allerlei algemene duurzaamheidstopics, die ook terug te vinden zijn in de ESRS: energie & GHG-emissies (scope 1 & 2), verontreiniging, biodiversiteit, water, circulaire economie, personeel en goed bestuur.

De vereisten moeten worden gerapporteerd indien deze relevant zijn voor de onderneming in kwestie. Een materialiteitsanalyse is niet meer verplicht binnen deze module maar wel nog steeds aan te raden om te bepalen welke thema’s relevant zijn.

2. Comprehensive module (C1-9):

Deze uitbreidingsmodule bevat 9 aanvullende deelmodulen op de basismodule. Het is bedoeld voor meer ervaren kmo’s en focust op strategische en aanvullende informatie die interessant is voor banken, investeerders en zakelijke klanten van de onderneming.

Hoe een onderneming de standaard toepast, dat beslist ze zelf.

Hoe een onderneming de standaard toepast, dat beslist ze zelf. Er zijn namelijk 2 opties mogelijk bij de voorbereiding van het duurzaamheidsrapport met gebruik van de VSME:

  • OPTIE A: Alleen de Basismodule;
  • OPTIE B: Basismodule en en Comprehensive module

Ieder bedrijf zal op termijn aangezet worden om op één of andere manier te rapporteren over duurzaamheid, het VSME heeft hierbij een goeie leidraad voor een gemiddelde kmo.

Tim Vancouillie – Founder E-Luse

Conclusie

De vrijwillige duurzaamheidsrapportagestandaard voor kmo’s, de VSME, is een waardevol instrument voor niet-beursgenoteerde ondernemingen om over hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren. Hoewel deze standaard geen wettelijke verplichting is, biedt ze de nodige ondersteuning om onder meer te voldoen aan de vraag naar data van grote ondernemingen, kredietverstrekkers en investeerders.

Met verschillende opties voor rapportage biedt de VSME flexibiliteit aan kmo’s om hun duurzaamheidsrapport op maat te maken. Hiermee wilt men ondernemingen stimuleren om van start te gaan met duurzaamheidsrapportage.

Wil je graag meer informatie, of hebt je hulp nodig bij het opstellen van een duurzaamheidsrapport? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




De Europese richtlijn tegen greenwashing en misleidende productinformatie

De Europese richtlijn tegen greenwashing en misleidende productinformatie

Begin dit jaar heeft het Europees Parlement een nieuwe wet aangenomen om greenwashing en misleidende productinformatie aan te pakken. De wet werd goedgekeurd met 593 stemmen voor, 21 tegen en 14 onthoudingen.

Greenwashing is het overbrengen van een verkeerde indruk of misleidende informatie over hoe milieuvriendelijk de producten van een bedrijf zijn. Greenwashing houdt in dat er een ongefundeerde bewering wordt gedaan om consumenten te misleiden zodat ze geloven dat de producten van een bedrijf milieuvriendelijk zijn of een grotere positieve milieueffect hebben dan in werkelijkheid het geval is.

Door betere informatie te verschaffen en bescherming tegen oneerlijke praktijken te  bedienen wilt de Europese Unie greenwashing tegengaan en consumenten beter informeren over de duurzaamheid van producten die ze kopen. Dit zou consumenten moet beschermen tegen misleidende marketingpraktijken en hen moeten helpen bij het maken van duurzame aankoopkeuzes.

Greenwashing

Om aan deze wet te kunnen voldoen wordt een aantal zorgwekkende marketinggewoonten rond greenwashing toegevoegd aan de EU-lijst met verboden handelspraktijken. In eerste instantie wilt men zo de etikettering van producten duidelijker en betrouwbaarder maken.

De EU zal het volgende verbieden:

  • Algemene milieuclaims zonder bewijs (“milieuvriendelijke”, “natuurlijk”, “biologisch afbreekbaar, “klimaatneutraal, “eco”…).
  • Claims inzake compensatie van CO2-emissie om zo te kunnen beweren dat een product een neutraal, lager of positief effect heeft op het milieu.
  • Duurzaamheidslabels die niet gebaseerd zijn op goedgekeurde certificaten of die niet opgesteld zijn door overheidsinstanties.

Een andere belangrijke doelstelling van de nieuwe wet is dat producenten en consumenten zich meer moeten richten op de levensduur van goederen.

De EU zal het volgende bijgevolg eveneens verbieden;

  • Duurzaamheidsclaims zonder voldoende of met ontbrekende onderbouwing over de levensduur of het gebruik onder normale omstandigheden.
  • Goederen die niet te repareren zijn, als repareerbaar presenteren wanneer dit niet klopt.

De nieuwe richtlijn moet hand in hand gaan met de richtlijn groene claims, die momenteel op commissieniveau in het Parlement wordt besproken. Deze richtlijn inzake groene claims zal specifieker zijn en uitvoerigere voorwaarden voor het gebruik van milieuclaims bevatten.

Wil je graag meer informatie, of hebt je hulp nodig bij het opstellen van een duurzaamheidsrapport? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Vrijwillige duurzaamheidsrapportage voor KMO’s

Vrijwillige duurzaamheidsrapportage voor KMO’s

Eind 2023 werd door EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) een nieuwe “standaard” gepubliceerd ter ondersteuning van niet-beursgenoteerde KMO’s bij hun duurzaamheidsrapportage. Deze Standaard wordt ook wel de VSME ESRS (draft) genoemd.

In tegenstelling tot ESRS (Europese Sustainability Reporting Standards) voor grote ondernemingen, is deze standaard geen wettelijke verplichting. Het is een instrument ontwikkeld voor ondernemingen die buiten het bereik van CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) vallen. Deze ondernemingen hebben hierdoor een leidraad waarmee ze kunnen rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen.

Momenteel is een voorlopige, draft-versie beschikbaar, welke na verloop van tijd gefinaliseerd zal worden maar reeds een duidelijk beeld geeft van wat van KMO’s verwacht wordt op vlak van duurzaamheidsrapportage.

Update 2025: intussen is de VSME finaal publiceerd door EFRAG. Alle info en wijzigingen hierover kan je hier terugvinden

Waarom bestaat het?

Het doel van deze (draft) Standaard is het ondersteunen van micro-, kleine- en middelgrote ondernemingen bij:

  1. Het bijdragen aan een duurzamere en inclusievere economie;
  2. Het verbeteren van hun beheer van duurzaamheidskwesties, zoals milieuproblemen en sociale uitdagingen (bijvoorbeeld vervuiling, gezondheid en veiligheid van werknemers). Dit zal hun concurrentiële groei en veerkracht ondersteunen op korte, middellange en lange termijn;
  3. Het voorzien van informatie om te voldoen aan de vraag naar data van kredietverstrekkers, investeerders
  4. Het voorzien van informatie om te voldoen aan de vraag naar data van grote ondernemingen die duurzaamheidsinformatie van hun leveranciers opvragen.

Voor wie is het?

Deze (draft) Standaard is vrijwillig en van toepassing op niet-beursgenoteerde KMO’s. Deze ondernemingen vallen buiten de reikwijdte van de CSRD, maar worden aangemoedigd om déze Standaard te gebruiken voor hun duurzaamheidsrapportage. De Standaard behandelt dezelfde duurzaamheidskwesties als de ESRS  voor grote ondernemingen, maar aangepast aan de mogelijkheden van KMO’s. Micro-ondernemingen kunnen ervoor kiezen selectief delen van deze Standaard te gebruiken

Duurzaamheidsrapportage

Wat houdt deze duurzaamheidsrapportage in?

De VSME ESRS omvat drie modules die de onderneming als basis kan gebruiken voor de voorbereiding van haar duurzaamheidsrapport:

1. Basismodule (B1-11):

Deze module biedt een gerichte aanpak voor micro-ondernemingen en is een minimumvereiste voor andere ondernemingen. De module is opgebouwd uit verschillende deelmodulen of vereisten, namelijk B1 t.e.m. B11. Deze vereisten omvatten allerlei verschillende duurzaamheidstopics, die ook terug te vinden zijn in de ESRS (Bijv. energie, GHG-emissies,  biodiversiteit, water, lucht-, water- en bodemvervuilling…).

De vereisten moeten worden verschaft indien deze van toepassing zijn voor de onderneming in kwestie. Een materialiteitsanalyse is niet vereist binnen deze module.

2. Narratieve module over Beleid, Acties en Doelen (PAT):

Deze module definieert “verhalende” vereisten (N1 – N5) met betrekking tot Beleid, Acties en Doelen (PAT), die moeten worden gerapporteerd naast vereisten binnen de basismodule (indien van toepassing). In deze module wordt gevraagd naar toelichtingen wat betreft de policy’s, acties en doelstellingen die een bedrijf heeft in kader van voor haar significante duurzaamheidsthema’s.

Een materialiteitsanalyse is vereist om bekend te maken welke duurzaamheidskwesties relevant zijn voor de bedrijfsvoering en organisatie van de onderneming.

3. Module Zakelijke Partners (BP):

Deze module stelt datapunten vast die moeten worden gerapporteerd naast vereisten B1-B11 en die hoogstwaarschijnlijk zullen worden opgenomen in gegevensverzoeken van kredietverstrekkers, investeerders en zakelijke cliënten van de onderneming.

Een materialiteitsanalyse is vereist om bekend te maken welke duurzaamheidskwesties relevant zijn voor de bedrijfsvoering en organisatie van de onderneming.

Hoe een onderneming de Standaard toepast, dat beslist ze zelf.

Hoe een onderneming de Standaard toepast, dat beslist ze zelf. Er zijn namelijk verschillende opties mogelijk bij de voorbereiding van het duurzaamheidsrapport met gebruik van de VSME ESRS:

  • OPTIE A: Alleen de Basismodule;
  • OPTIE B: Basismodule en Narratieve-PAT-module;
  • OPTIE C: Basismodule en Zakelijke Partners-module; of
  • OPTIE D: Basismodule, Narratieve-PAT-module èn Zakelijke Partners-module.

Ieder bedrijf zal op termijn aangezet worden om op één of andere manier te rapporteren over duurzaamheid, het VSME heeft hierbij een goeie leidraad voor een gemiddelde kmo.

Tim Vancouillie – Founder E-Luse

Conclusie

De vrijwillige duurzaamheidsrapportagestandaard voor KMO’s, de VSME ESRS (draft), is een waardevol instrument voor niet-beursgenoteerde KMO’s om over hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren. Hoewel deze standaard geen wettelijke verplichting is, biedt ze de nodige ondersteuning om onder meer te voldoen aan de vraag naar data van kredietverstrekkers, investeerders en grote ondernemingen.

Met verschillende opties voor rapportage biedt de VSME ESRS flexibiliteit aan KMO’s om hun duurzaamheidsrapport op maat te maken. Hiermee wilt men KMO’s stimuleren om van start te gaan met duurzaamheidsrapportage.

Wil je graag meer informatie, of hebt je hulp nodig bij het opstellen van een duurzaamheidsrapport? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




E-luse geselecteerd voor vergroeningscans

E-luse geselecteerd voor vergroeningscans VLAIO

De doelstelling is duidelijk, tegen 2050 zal je als bedrijf fossielvrij moeten werken. Geen verwarming meer op aardgas, een alternatief voor de stoomopwekking én een nieuwe technologie voor je ovens. Het behalen van deze doelstelling zal veel studiewerk vergen en ook de Vlaamse regering ziet dit in.

Daarom voorziet VLAIO de komende vier jaar een ondersteuning voor technisch en economisch vooronderzoek voor de vergroening in jouw bedrijf. E-Luse werd hiervoor geselecteerd als erkende dienstverlener.

Wat is een vergroeningscan

In een vergroeningscan worden alternatieven technologieën zoals van groene warmte, restwarmte en elektrificatie onderzocht. De focus van de scan ligt op het onderzoek naar vergroening van een technologie waar er momenteel wordt gewerkt met fossiele brandstoffen. Het doel is om de finale CO2-uitstoot van jouw bedrijfsvoering te verminderen.

Volgende technologieën kunnen bijvoorbeeld worden onderzocht in de vergroeningscan:

  • (Industriële) warmtepomp
  • Elektrische boiler
  • Elektrificatie van industriële processen
  • Zonnethermie
  • Biogasketels en productie van biogas
  • Gebruik van restwarmte
  • Warmtenetten tussen bedrijven
  • Ondiepe en diepe geothermie
  • Waterstofboiler
  • Thermische opslag
Vergroening energie

De vergroeningscan kan nooit een verplichte energiaudit vervangen. Het is een instrument om een specifieke technologie of installatie te onderzoeken. Hierbij wordt een detailanalyse gemaakt van de bestaande situatie en worden door onze experten één of meerdere alternatieven uitgewerkt.

Het traject heeft een doorlooptijd van ongeveer drie maand.

Krijg een tegemoetkoming van maar liefst 85% op de studiekost!

Welke stappen ondernemen we

Wanneer je als ondernemer start met een vergroeningsscan, dan sta je al met één been in de toekomst. Het veranderen van de mindset en de durf om processen en installaties in vraag te stellen is een eerste grote stap. Bij de volgende stap, het bepalen van de technische en economische haalbaarheid van de vergroening van uw organisatie, wordt u maximaal bijgestaan door onze experten.

Tijdens een startvergadering bekijken we samen met jou welke technologieën er onderzocht worden en welke vervolgstappen we daarin ondernemen. Ter voorbereiding van een plaatsbezoek zal u gevraagd worden om een ons enkele gegevens te bezorgen. Voorbeelden hiervan zijn het energieverbruik, productiedata, een processchema,… We proberen de hoeveelheid te beperken zodat we je niet onnodig belasten met een gigantische vragenlijst.

Het plaatsbezoek heeft als doel om jouw bedrijf beter te leren kennen, de processen of de specifieke installaties te inventariseren en deze te herbekijken in functie van de vergroening van de energiedragers.

Daarna gaan onze experten aan de slag en worden voor het specifieke topic verschillende scenario’s onderzocht. Hierbij worden de verschillende scenario’s in detail doorgerekend en wordt een investeringskost bepaald. Tijdens deze analyse zal er ook steeds gekeken worden of er een mogelijkheid is om voor de gekozen technologie of techniek bijkomende subsidie te ontvangen.

De resultaten van onze studie worden tijdens een overleg met je besproken. De verschillende scenario’s en de randvoorwaarden worden in detail doorgesproken. Bij ieder geselecteerd project wordt een actie en een timing geplaatst. Dit vormt dan het vervolgtraject, waar je mee aan de slag kunt.

Voor wie

Alle bedrijven en vzw’s met een economische hoofdactiviteit die op deze NACE-code lijst staat kunnen een scan laten uitvoeren. Ook een ETS-bedrijf of een bedrijf dat deelneemt aan de energiebeleidsovereenkomst kunnen gebruik maken van deze ondersteuning.

Hoe aanvragen

Neem contact met ons op via onderstaande knop of via tim@e-luse.be.

Daarna doorlopen we een aantal administratieve stappen:

  • Tijdens een intakegesprek controleren we of je onderneming in aanmerking komt voor de vergroeningscan
  • Wij maken een offerte op en bezorgen deze samen met het aanvraagformulier en de verklaring op eer aan VLAIO
  • VLAIO keurt de aanvraag goed binnen de 10 kalenderdagen
  • We plannen het eerste bezoek in!
VLAIO: partner bij vergroeningsplannen

De Vlaamse Regering zet sterk in op een lager en duurzamer energieverbruik van Vlaamse bedrijven.

Heeft jouw onderneming plannen om te investeren in een groene technologie, maar wil je eerst onderzoeken of dit technisch en economisch haalbaar is? Doe dan met steun van VLAIO een vergroeningsscan bij 1 van de 10 geselecteerde adviesbureaus.

Als onderneming betaal je slechts een deel van de kostprijs voor deze scan, VLAIO betaalt 85% met een maximum van 10.000 euro excl. BTW.

E-Luse is één van deze erkende dienstverleners. Check de voorwaarden op www.vlaio.be/vergroeningsscan.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




CBAM, het kleine broertje van ETS

CBAM, het kleine broertje van ETS

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) is van kracht sedert begin oktober. Dit nieuwe instrument heeft tot doel koolstoflekkage (Carbon Leakage) in Europa tegen te gaan. Specifieke goederen die de Europese Unie binnenkomen zullen vanaf 2026 een prijs moeten betalen voor hun koolstofintensiteit. Bedrijven die koolstof intensieve goederen en materialen invoeren, zullen direct worden beïnvloed door het CBAM.

Wat is CBAM nu precies?

CBAM is de afkorting voor Carbon Border Adjustment Mechanism, of in het Nederlands, het mechanisme voor koolstofgrenscorrectie. CBAM heeft als doel om een koolstofprijs te plaatsen op specifieke goederen die geïmporteerd worden van buiten de Europese Unie. De eerste zes sectoren waarvoor CBAM zal geïmplementeerd worden zijn:

  • Cement
  • IJzer en staal
  • Aluminium
  • Meststoffen
  • Waterstof
  • Elektriciteit.

De GN-codes (Gecombineerde nomenclatuur) van producten waarvoor CBAM geldt zijn terug te vinden in Annex I van VERORDENING (EU) 2023/956 tot instelling van een mechanisme voor koolstofgrenscorrectie.

Carbon CO2 CBAM

Voor een groot deel van deze producten wordt er reeds een koolstofprijs betaald in de Europese Unie door middel van het Europese Emissiehandelsysteem (European Emissions Trading System, EU ETS). Het gevaar hiervan is dat in sommige sectoren bedrijven hun productie zouden verhuizen tot buiten de Europese Unie, het zogenoemde Carbon Leakage-fenomeen.

Momenteel wordt het speelveld gelijk gehouden door binnen EU ETS gratis emissierechten toe te kennen aan Europese producenten binnen deze sectoren. Het aantal gratis emissierechten dat ieder bedrijf ontvangt is gerelateerd aan de productiehoeveelheid en een benchmarkwaarde qua CO₂-emissies (gebaseerd op de meest efficiënte installaties) en aan de gevoeligheid van de sector voor CL (hoe gevoeliger, hoe meer gratis emissierechten).

In sectoren gevoelig voor Carbon Leakage betalen importeurs dus geen CO₂-prijs en Europese producten weinig tot geen prijs voor hun CO₂-uitstoot. Het doel van CBAM is om hierin verandering te brengen door het heffen van een CO₂-prijs op geïmporteerde goederen binnen specifieke sectoren. In navolging van de implementatie van CBAM zullen de gratis emissierechten uitgefaseerd worden via een non-lineair pad over negen jaar startend vanaf 2026. Uiteindelijk zal dus zowel voor producten geproduceerd binnen EU (via ETS) als voor producten geproduceerd buiten EU (via CBAM) een prijs moeten betaald worden per uitgestoten hoeveelheid CO₂.

Overgangsfase (Okt. 2023 – Dec. 2025)

Vooraleer de invoerders van CBAM-goederen de heffingen dienen te betalen, zal er eerst een periode zijn waarop enkel info dient gerapporteerd te worden over de ingebedde CO₂-uitstoot van de producten. Een heffing op de uitstoot is in deze periode nog niet van toepassing. 

De informatie moet per kwartaal aangeleverd worden. Het eerste kwartaal loopt van 1 oktober 2023 tot 31 december 2023, en de rapportage over deze periode dient ingediend te worden voor 31 januari 2024.

Het doel van deze overgangsfase is om bedrijven de tijd te geven systemen op te zetten, in dialoog te gaan met de waardeketen en met de EU.

Het mechanisme moet voorkomen dat CO₂-intensieve bedrijven hun productie verplaatsen naar gebieden met lagere klimaatnormen.

Definitieve fase (Vanaf 1 januari 2026)

Vanaf 1 januari 2026 gaat de definitieve fase in en veranderen er dus enkele zaken. Er wordt overgeschakeld naar een jaarlijkse aangifte in plaats van per kwartaal. Importeurs moeten een hoeveelheid CBAM-certificaten indienen op basis van de CO₂-uitstoot van de producten.

Net als bij ETS zullen ook binnen CBAM op het einde van het jaar certificaten moeten ingediend worden voor de uitgestoten CO₂. De prijs van beide instrumenten zal gelinkt worden, de prijs van de CBAM-certificaten op de markt zal wekelijks aangepast worden tot het gemiddelde van de ETS-uitstootrechten van de voorgaande week.

Indien tijdens de productie van de goederen buiten de EU al een bepaalde koolstofprijs betaald is, mag deze in mindering gebracht worden van de nog te betalen CBAM-certificaten, om niet dubbel voor dezelfde uitstoot te betalen.

Vanaf het ingaan van de definitieve fase zal verificatie van de emissies door een derde partij ook noodzakelijk zijn.

Een herevaluatie van de sectoren zal ook gebeuren voor de overgang naar de definitieve CBAM-fase. Verwacht wordt dat er dan andere sectoren zoals bijvoorbeeld anorganische en organische chemicaliën kunnen worden geïntegreerd in CBAM.

Welke uitstoot moet ingerekend worden

Volgende grafiek van de EU licht toe welke emissies allemaal in rekening dienen gebracht te worden:

Hieruit blijkt dat het alle scope 1 en 2 emissies omvat bij het produceren van het product. Daarnaast bevat het ook een deel scope 3 emissies, namelijk de scope 1 en 2 emissies van precursoren indien deze ook onder CBAM vallen. Een voorbeeld hiervan is portlandklinker, wat een precursor is voor portlandcement. Indien een bedrijf portlandcement importeert, moet dus zowel de procesemissies (Scope 1 & 2) van portlandcement als portlandklinker in rekening gebracht worden.

Eén belangrijk verschil met het GHG-protocol is dat emissies gerelateerd aan toegevoegde warmte en koude van buiten de installatie aanzien worden als scope 1 emissies en niet scope 2.

Hoe moet de CO₂-uitstoot nu berekend worden?

Hiervoor voorziet de EU 3 opties:

  1.       EU methode – Berekenmethode gelijkaardig aan EU ETS-emissiebepaling
  2.       Gelijkwaardige rapporteringsmethode van een ander land
  3.       Standaardwaarden (100% tot 31 juli 2024, daarna maximaal 20%) – Deze standaardwaarden zijn gebaseerd op de gemiddelde emissies van de slechtst-presterende EU ETS installaties.

Wil je graag meer informatie? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




ESG en CSRD hoe zit dat nu?

ESG en CSRD hoe zit dat nu?

In een tijdperk waarin maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds meer centraal staat in zakelijke besluitvorming, komen termen zoals ESG en CSRD vaak voorbij. Deze concepten houden beide verband met duurzaamheid en verantwoord ondernemen maar ze hebben elk hun eigen focus en betekenis. Ze dienen als kompas voor organisaties die hun impact willen begrijpen en verbeteren.

Deze blogpost werpt een helder licht op het verschil tussen ESG en CSRD, waarbij wordt verkend hoe ze elkaar aanvullen en tegelijkertijd unieke perspectieven bieden op duurzaamheid. Laten we samen duiken in de wereld van bedrijfsverantwoordelijkheid en de evolutie van deze concepten onder de loep nemen.

Schrijf je nu in voor onze gratis online opleiding “Carbon Accounting”.

Een gratis lessenreeks voor iedereen die inzicht en duidelijkheid wenst te verkrijgen in de berekening van de Carbon Footprint en Carbon Accounting, gegeven door experten.

Zes lessen van 30 min tussen 11h00 en 11h30
Startdatum: 25 september 2024

ESG staat voor Environmental (Milieu), Social (Maatschappij) en Governance (Beleid). Het is een overkoepelend begrip dat verwijst naar de drie belangrijke aspecten waarmee bedrijven geconfronteerd worden op vlak van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid:

  1. Milieu: Deze categorie richt zich op de impact van het bedrijf op het milieu. Dit omvat onderwerpen zoals de uitstoot van broeikasgassen, energie- en grondstoffenverbruik, waterbeheer, afvalverwerking en milieubeleid. Bedrijven worden beoordeeld op hun inspanningen om negatieve milieu-effecten te verminderen en positieve bijdragen aan duurzaamheid te leveren.
  2. Maatschappij: In deze categorie worden de relaties van het bedrijf met stakeholders en de bredere samenleving beoordeeld. Het omvat kwesties zoals arbeidsomstandigheden, diversiteit en inclusie, mensenrechten, gezondheid en veiligheid op de werkplek, en betrokkenheid bij de gemeenschap. Bedrijven worden beoordeeld op hun vermogen om een positieve sociale impact te hebben en sociale uitdagingen aan te pakken.
  3. Beleid: Deze categorie heeft betrekking op de interne structuur en werking van het bedrijf. Het omvat zaken als transparantie, ethisch leiderschap, bestuurspraktijken, beloningsbeleid voor leidinggevenden en de mate van onafhankelijkheid van bestuursleden. Goed bestuur zorgt voor verantwoordelijke besluitvorming en helpt belangenconflicten en risico’s te minimaliseren.
CSRD, ESG, duurzaam ondernemen

ESG-statistieken zijn van cruciaal belang voor het aantrekken van kapitaal, het verbeteren van de merkreputatie, het verminderen van regelgevingsrisico’s en het waarborgen van vooruitgang in de richting van ESG-doelstellingen. Voorbeelden van ESG-maatstaven zijn onder meer de uitstoot van broeikasgassen, diversiteitspercentages en belastingbetalingen, waardoor bedrijven hun voortgang op het gebied van duurzaamheid kunnen meten.

Ook in de financiële wereld worden ESG-criteria steeds belangrijker. Financiële instellingen spelen een cruciale rol bij het integreren van deze criteria in investeringsbeslissingen en bedrijfspraktijken. Zij hanteren steeds vaker ESG-risicoscores om aan te geven hoe duurzaam een bedrijf werkt en dus hoe duurzaam investeringen in dat bedrijf zijn.

CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive, wat verwijst naar een Europese wetgeving. Deze wetgeving verplicht bedrijven om gedetailleerde informatie te verstrekken over hun duurzaamheidsprestaties en -impact (op vlak van ESG) in hun jaarlijkse verslagen. CSRD heeft tot doel de consistentie, vergelijkbaarheid en transparantie van duurzaamheidsrapportage te vergroten, zodat investeerders en belanghebbenden een duidelijker beeld krijgen van de duurzaamheidspraktijken van bedrijven. In tegenstelling tot ESG, dat de bredere aspecten van duurzaamheid overkoepelt, richt CSRD zich specifiek op de rapportagevereisten en transparantie van bedrijven met betrekking tot hun duurzaamheidsinspanningen.

CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive

Kortom, ESG is een begrip dat verwijst naar de bredere duurzaamheidsaspecten waarop bedrijven kunnen inzetten en worden beoordeeld, terwijl CSRD een wetgeving is die zich richt op het verbeteren van de rapportagestandaarden voor duurzaamheidsprestaties van bedrijven.

Beide spelen een cruciale rol bij het stimuleren van verantwoord ondernemen en duurzaamheid in de zakelijke wereld.

Wil je graag meer informatie? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Een dubbele materialiteitsanalyse

Wat is het nut van een dubbele materialiteitsanalyse?

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen stoot u op heel wat ESG-problemen, -risico’s of -kansen die een significante of “materiële” impact hebben op de financiële waarde en de cash flows van uw bedrijf. Deze manier van kijken naar de impact van buitenaf op een onderneming wordt het ‘outside-in’ perspectief genoemd.

Maar uw bedrijf heeft op zijn beurt ook impact op de buitenwereld en ook dit dient in kaart gebracht te worden. Niet alleen zodat negatieve impact aangepakt kan worden, maar ook omdat dit kansen creëert voor bedrijven om een positieve impact te hebben èn hier de vruchten van te plukken. Dit is het ‘inside-out’ perspectief.

Dubbele materialiteitsanalyse

Belangrijk is om te weten dat deze perspectieven niet concurreren maar elkaar aanvullen. Pas wanneer u inzicht heeft in beide perspectieven ontstaat een holistisch beeld van de materiële impact op en van uw onderneming.

Schrijf je nu in voor onze gratis online opleiding “Carbon Accounting”.

Een gratis lessenreeks voor iedereen die inzicht en duidelijkheid wenst te verkrijgen in de berekening van de Carbon Footprint en Carbon Accounting, gegeven door experten.

Zes lessen van 30 min tussen 11h00 en 11h30
Startdatum: 25 september 2024

De link tussen de ESRS standaarden en materiële topics voor uw bedrijf

De ESRS standaarden, gelinkt aan de CSRD richtlijn, zijn zowel sector overschrijdend als bedrijfsspecifiek. Ze kunnen opgedeeld worden in algemene en thematische standaarden. De thematische standaarden kan men opdelen in drie groepen naargelang het overkoepelend thema: Milieu, Sociaal of Beleid. Door deze standaarden te gaan linken aan de materiële topics voor uw onderneming wordt duidelijk over welke rapporteringsvereisten u dient te rapporteren. Deze vereisten gelden dus enkel voor uw bedrijf indien de topics materieel blijken te zijn na het uitvoeren van de materialiteitsanalyse.

Er zijn ook enkele standaarden waarover àlle CSRD-plichtige bedrijven dienen te rapporteren, dit zijn de algemene standaarden ESRS 1 en 2.

Hoe voer je een dubbele materialiteitsanalyse uit?

Bij het uitvoeren van een (dubbele) materialiteitsanalyse komt héél wat kijken. Rekening houdend met het DNA van het bedrijf dient een lijst met mogelijk relevante onderwerpen opgesteld te worden. Deze lijst kan zaken bevatten zoals milieu-impact, arbeidspraktijken, financiële prestaties enzovoort. Ook dienen de belangrijkste stakeholders van de organisatie geïdentificeerd te worden. Dit kunnen investeerders, klanten, medewerkers, leveranciers, regelgevende instanties en de bredere gemeenschap zijn.

De volgende stap is het bepalen van de impact van elk onderwerp op zowel de organisatie als haar stakeholders èn andersom. Hierbij moet rekening worden gehouden met factoren zoals potentiële financiële gevolgen, milieu-impact, ethisch gedrag en verwachtingen van stakeholders. Op basis van de evaluatie en in samenspraak met enkele stakeholders kunnen de relevante of “materiële” onderwerpen vervolgens afgeklopt worden.

Een materialiteitsanalyse is geen eenmalig proces. Het moet regelmatig worden herzien en geactualiseerd om ervoor te zorgen dat de gekozen materiële onderwerpen in overeenstemming blijven met de veranderende omstandigheden van de organisatie en haar stakeholders.

Wil je graag meer informatie? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Versoepelingen van de aan de CSRD gerelateerde ESRS standaarden

CSRD – ESRS: Wijzigingen/Versoepelingen

Op 31 juli 2023 zijn belangrijke wijzigingen aan het ontwerp van de Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportage, bekend als ESRS, gepubliceerd. Deze versoepelingen zouden de efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit van duurzaamheidsrapportering moeten vergroten.

Versoepelingen van de aan de CSRD gerelateerde ESRS standaarden
Materialiteit

Een belangrijke wijziging betreft het concept van materialiteit. Alle standaarden en datapunten zullen moeten worden onderworpen aan een dubbele materialiteitsanalyse, met uitzondering van de algemene standaarden ESRS 1 en ESRS 2. Deze twee standaarden blijven verplicht voor àlle CSRD-plichtige bedrijven. Enkel indien de andere standaarden en datapunten als materieel/relevant beoordeeld worden dienen deze opgenomen te worden in de rapportage.

Fasering van bepaalde eisen

Een andere belangrijke verandering is de fasering van bepaalde eisen voor heel wat ondernemingen.

Bedrijven met minder dan 750 werknemers mogen in het eerste jaar bepaalde aspecten weglaten, zoals scope 3 broeikasgasemissies en datapunten in ESRS S1 ‘Eigen personeelbestand’. Voor de eerste twee jaar geldt dit voor ESRS S2, S3 en S4, net als voor alle datapunten in ESRS E4 ‘Biodiversiteit en ecosystemen’.

Voor àlle ondernemingen is het toegelaten de verwachte financiële effecten met betrekking tot niet-klimaatgerelateerde milieunormen in het eerste jaar weg te laten, dit samen met bepaalde data van ESRS S1 (Informatie over sociale bescherming, personen met een handicap, werkgerelateerde gezondheidsproblemen en work-life balance).

Optionele datapunten

Daarnaast zijn er datapunten die vrijwillig zijn geworden, hoewel ze voorheen als verplicht werden beschouwd, bijvoorbeeld biodiversiteitstransitieplannen en bepaalde indicatoren met betrekking tot ‘niet-werknemers’ in het personeelsbestand van een onderneming (ESRS S1).

Ook de uitleg over waarom een bepaald duurzaamheidsonderwerp als niet materieel wordt beschouwd, en bijgevolg achterwege wordt gelaten in de rapportage,  is niet langer verplicht voor niet-klimaatgerelateerde standaarden.

Meer flexibiliteit

De flexibiliteit van bepaalde onthullingen is eveneens vergroot. Dit omvat de financiële informatie die gelinkt zijn aan duurzaamheidsrisico’s en de betrokkenheid van stakeholders alsook informatie over corruptie, omkoping en klokkenluiders. Ook de eisen in kader van de methodologie voor materialiteitsbeoordeling zijn versoepeld.

Samenhang wettelijk kader EU

Om de samenhang met het rechtskader van de EU te waarborgen, zijn er wijzigingen doorgevoerd om beter aan te sluiten bij de jaarlijkse financiële rapportage en andere wetsteksten.

Interoperabiliteit (ISSB – GRI)

De interoperabiliteit van ESRS met wereldwijde standaardbepalende initiatieven is ook aangepakt. EFRAG en de Europese Commissie hebben samengewerkt met de International Sustainability Standards Board (ISSB) en het Global Reporting Initiative (GRI) om ervoor te zorgen dat de ESRS goed aansluiten op deze initiatieven.

Deze wijzigingen hebben eveneens als doel een grote kostenbesparing te realiseren in vergelijking met de voorgaande versie van de ESRS-standaarden, dit met een geschatte besparing van maar liefst 1.172 miljoen euro.

Wil je graag meer informatie? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden