Energieaudit voor kmo’s verplicht

Energieaudit voor kmo’s verplicht

Op vrijdag 4 juni 2020 keurde de Vlaamse Regering op vraag van minister van Energie ­Zuhal Demir een reeks bijkomende maatregelen goed om kmo’s aan te zetten tot energiebesparingen. (Zie ook ons vorig blogbericht)

Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en ligt de wetgeving klaar om goedgekeurd te worden, nadat de adviezen van o.a. de SERV, VREG en MINA-raad werden verwerkt. En zijn er toch een aantal zaken gewijzigd.

Hieronder een overzicht van de nieuwe regelgeving.

Energieaudit
Energieplan voor grote energieverbruikers blijft ongewijzigd

In Vlaanderen bestaan er op vandaag al bepaalde verplichtingen voor bedrijven. Zo dienen energie-intensieve ondernemingen – met een jaarlijks energiegebruik groter dan 0,1 PJ- te beschikken over een energieplan. Dit blijft ongewijzigd. Daarnaast vormden vrijwillige overeenkomsten een speerpunt van het Vlaamse beleid voor energie-efficiëntie bij de Vlaamse energie-intensieve industrie in de vorm van de energiebeleidsovereenkomst.

Op 1 januari 2023 zou een nieuwe ronde van EBO starten.

Een verplichte energieaudit tegen 1 april 2023 voor alle kmo’s

Plan voldoende op voorhand deze audit in.
Energieaudit en balans voor kmo’s

Grote ondernemingen werden reeds in het kader van Vlarem II geacht vierjaarlijks een energieaudit uit te voeren. De andere bedrijven werden tot op vandaag ontlast van verplichtingen. Dit verandert dus zodra de nieuwe wetgeving in voege zal zijn.

Deze wetgeving legt een verplichting op aan de kmo’s in twee verschillende categorieën met name een energieaudit voor bedrijven met een verbruik tussen 0,05 PJ en 0,1 PJ en een energiebalans voor bedrijven met een verbruik tussen 0,02 PJ en 0,05 PJ.

energieaudit energieplan energiebalans
Overzicht wetgeving energie in Vlaanderen

De energieaudit zal moeten voldoen aan bepaalde vormvereisten en deze zal iedere 4 jaar opnieuw moeten uitgevoerd worden. De eerste audit zou klaar moeten zijn tegen 1 april 2023.

De energiebalans heeft vooral als doen om inzicht te krijgen in het energieverbruik van deze kmo. Indien er in de laatste 3 jaar reeds een energiescan werd uitgevoerd dan zal je hiervoor vrijgesteld worden.

In een periode van minder dan 10 maand zullen ca. 500 ondernemingen een energieaudit en ca. 1000 een energiebalans moeten laten opmaken. Wees er snel bij om op tijd een kwalitatieve energiedeskundige vast te leggen.

Aanvaarde energiedeskundige

Energieplannen en energieaudits moeten opgemaakt worden door een aanvaarde energiedeskundige.

No regret maatregelen

Kmo’s die vallen onder de “energiebalans” moeten ook hun sectorale no-regret maatregelen implementeren (dit kan bijvoorbeeld ledverlichting zijn). De lijst van no-regret maatregelen zal uiterlijk 31 oktober 2022 beschikbaar zijn.

Hoeveel is 0,1 PJ

Tot voor kort spraken we vooral over primaire energie. Dit is de energie die nodig is aan de bron om het uiteindelijke energiegebruik te dekken. 1000 kWh aardgas is gelijk aan 3,25 GJ prim, voor elektriciteit is dit 9 GJ Prim.

Onder de nieuwe wetgeving laten we deze term los en kijken we naar het finaal energieverbruik. Het grote verschil? Voor elektriciteit werken we met een omrekenfactor van 3,6 GJ per MWh.

Met onderstaande tool kan je gemakkelijk je eigen energieverbruik omrekenen en zie je ook direct aan welke regelgeving je moet voldoen.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




CO2-neutraal, klimaatneutraal en net zero

Wat is het verschil tussen CO2-neutraal, klimaatneutraal en net zero?

Steeds meer bedrijven zijn bezig met duurzaamheid en de klimaatproblematiek. Ze slaan ons om de oren met termen als ‘CO2-neutraal’, ‘klimaatneutraal’ en ‘net zero’. Wat betekenen deze begrippen en hoe weet je of een bedrijf de waarheid spreekt? Wij scheppen duidelijkheid!

Carbon Footprint

Eerst gaan we wat dieper in op het begrip ‘carbon footprint’. De carbon footprint van een bedrijf wijst op de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. Broeikasgassen hebben een schadelijk effect op de atmosfeer.Het meest gekende gas is koolstofdioxide (CO2), maar er zijn er nog. Het standaard GHG-protocol (Greenhouse Gas) onderscheidt onder andere:

  • Methaan – CH4
  • Lachgas of distikstofoxide – N2O
  • Fluoridegassen – bijvoorbeeld SF6 of CFK’s

De carbon footprint wordt ook CO2-voetafdruk genoemd omdat alle broeikasgassen een CO2-equivalent hebben. Dit geeft de impact weer van een hoeveelheid broeikasgas op de opwarming van de aarde. Het CO2-equivalent wordt berekend aan de hand van het global warming potential van het broeikasgas in kwestie. Het GWP geeft aan hoe sterk het effect van het gas is in vergelijking met dezelfde hoeveelheid koolstofdioxide. Bijvoorbeeld: 1 kg methaan staat gelijk aan 28 kg CO2.

In een volgend artikel gaan we verder in op de precieze berekening van de carbon footprint.

Wanneer is een bedrijf CO2-neutraal of klimaatneutraal?

Een bedrijf is CO2-neutraal of klimaatneutraal als er geen uitstoot is van broeikasgassen of als de uitstoot gecompenseerd wordt (bv. door klimaatprojecten). Met andere woorden: als de uitstoot van broeikasgassen in evenwicht is met de koolstofopname.

Er is evenwel geen consensus noch richtlijn over het gebruik van deze 2 termen. Het Europees Parlement gebruikt ze als synoniemen en met betrekking tot alle broeikasgassen vermeld door de GHG standaard. De Universiteit van Oxford, die al 15 jaar onderzoek doet naar klimaatneutraliteit, maakt wél een onderscheid tussen 3 termen:

  • Carbon neutral :betreft enkel CO2
  • GHG neutral: omvat alle broeikasgassen
  • Climate neutral: hier wordt een extra dimensie toegevoegd, namelijk dat het bedrijf behalve geen uitstoot van broeikasgassen ook geen andere negatieve effecten op het klimaat veroorzaakt

Er is evenwel geen consensus noch richtlijn over het gebruik van deze twee termen.

Het is mogelijk dat een organisatie enkel met CO2 rekening moet houden omdat er geen andere broeikasgassen van tel zijn. Dit is meestal het geval in de dienstensector. In productieomgevingen, waar vaak gewerkt wordt met koelmiddelen, moet wel rekening gehouden worden met andere broeikasgassen.

De carbon footprint wordt berekend over een bepaalde scope. In een volgend artikel vertellen we hier meer over. Op dit moment is het belangrijk om te weten dat er 3 scopes zijn, die elk een deel van de organisatie omvatten. Sommige bedrijven zijn klimaatneutraal op scope 1 en 2, zonder dat ze scope 3 meenemen in hun berekening.

Communiceer open en transparant

Conclusie: de termen CO2-neutraal en klimaatneutraal hebben heel wat nuances. Als bedrijf is het daarom vooral belangrijk om transparant te zijn over wat er wel en niet in de berekening is opgenomen, en om welke reden. Op die manier is de klimaatneutraliteit geloofwaardig en duidelijk voor iedereen. Als een bedrijf zichzelf klimaatneutraal noemt, hebben klanten en leveranciers bovendien het volste recht om daar meer uitleg over te krijgen of te vragen.

In een vorig artikel gaven we al 7 tips rond duurzame communicatie. Lees ze zeker zodat jouw bedrijf geloofwaardig overkomt op vlak van duurzaamheid.

Wat is Net Zero?

De term ‘net zero’ is afkomstig van het SBTi (Science Based Targets initiative). Deze organisatie onderzoekt wat we moeten doen om de doelstelling te halen van het Klimaatakkoord van Parijs (2015). Hierin werd vastgelegd om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°.

De Net Zero Standard leert ons dat snelle en diepe emissiereducties absoluut noodzakelijk zijn om dit doel te bereiken. De meeste bedrijven moeten hiervoor een diepe decarbonisatie of CO2-reductie doen van 90-95% van álle broeikasgassen, en dit over de volledige waardeketen op lange termijn (scope 1, 2 en 3). Om die reden werken we bij E-luse altijd een CO2-calculatie uit over scope 1, 2 én 3. Hierdoor kunnen we een verhelderend inzicht brengen over waar de grootst mogelijke impact zit.

Om die reden werkt E-luse steeds een CO2-calculatie uit over scope 1, 2 én scope 3.

Het is soms een uitdaging om in te schatten of een bedrijf écht streeft naar een duurzame wereld. En als bedrijf is het zeer belangrijk om geloofwaardig over te komen met de vooropgestelde doelen en aanpak. Met de juiste intenties en een transparante communicatie zijn we alleszins op de goede weg.


Is er nog een term die je graag verduidelijkt wilt zien? Laat het ons weten!


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




We are a team now!

We are a team now!

Soms zit iets direct juist en dat was ook zo met de komst van Eline in het E-luse-team. Na 4 weken inwerken en samenwerken, kunnen we alleen maar beamen dat dit team op wieltjes loopt. Op naar baanbrekende prestaties, tevreden klanten en veel werkvreugde!

Eline is van opleiding Master in de industriële wetenschappen, elektromechanica. Ze werkte ruim 10 jaar als Project en Sales Engineer bij Motus Handling. Daar werkte ze projecten uit in de machinebouw voor productielogistiek. Ze is daardoor vertrouwd met productieprocessen in een brede waaier van sectoren en heeft dus een gefundeerde technische achtergrond.

Ruim 5 jaar voelde ze een sterke drive om haar competenties in te zetten voor de transitie richting duurzaamheid. Sindsdien is ze op zoektocht gegaan naar alles wat er over duurzaam ondernemen te leren viel. Ze volgde een aantal opleidingen en dat doet ze op vandaag nog steeds.

Als Sustainability Consultant ligt haar focus op het begeleiden van bedrijven in duurzaam ondernemen en dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met de efficiënte en verkennende duurzaamheidsradar van E-luse of met een carbon footprint traject.


Ook gebeten om ondernemingen te ondersteunen op het vlak van duurzaam ondernemen?

Wij zoeken nog een energieconsultant! Bekijk hier de jobomschrijving.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Nieuw jaar 2022

Nieuwjaar 2022

Wij wensen al onze klanten en contacten een gelukkig nieuw jaar!

Laat ons in 2022 verder werken aan een kleurrijke toekomst 🌱⚡

Een jaar vol uitdagingen

2022 wordt het jaar van heel wat nieuwe duurzaamheidstrajecten, de verdere uitrol van carbon footprinting en een uitbreiding van ons team. Voor vele van jullie is het uitkijken naar de opvolger van de EBO‘s, de eerste krijtlijnen voor een CO2-roadmap en misschien ook wel de implementatie van de Europese regels rond niet-financiële rapportering (CSR).

2022 is ook het laatste jaar waarbij je een premie kan krijgen bij de netbeheerder voor energiebesparende maatregelen. Deze wordt hervormd vanaf 2023. 


Zelf zin om als onderneming aan de slag te gaan met het thema duurzaamheid?

E-Luse helpt je bij de verschillende stappen om duurzaam te ondernemen.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Groene pluim

E-luse is geselecteerd voor de groene pluim

Oprichter en bestuurder Tim Vancouillie werd recent gecontacteerd door Groen Waregem omdat hij en E-Luse door verschillende mensen werden genomineerd voor de Groene Pluim – 2021.

Het pand – Waregem
Groene pluim

Groen Waregem reikt reeds 3 jaar een pluim uit aan mensen, verenigingen, ondernemingen of instanties die het voorbije jaar een sociale, ecologische en/of culturele manier hebben bijgedragen aan het verbeteren van de samenleving in Waregem.

We zijn dan ook vereerd om hiervoor genomineerd te zijn en hopen in de toekomst verder ons steentje bij te dragen aan het verbeteren van de samenleving in onze buurt.

Via deze onderstaande link kan je je stem uitbrengen – één stem per e-mailadres. De stemronde wordt afgesloten op 15 januari 2022.

Enkele redenen waarom Tim geselecteerd werd voor de groene pluim:

  • Met E-Luse reduceert hij actief de CO2-uitstoot in Vlaanderen. Dit door uitvoering van energiescans/audit/studies en de uitwerking van CO2-reductieplannen.
  • Bedrijven worden begeleid op het vlak van duurzaam ondernemen waarbij alle SDG’s aan bod komen.
  • Tim nam na 12 jaar actief te zijn binnen de milieuraad van Torhout het engagement om nog 6 jaar te zetelen in de minaraad van Waregem
  • Sedert eind 2019 zetelt Tim ook in de Gecoro om zo ook duurzaamheid te integreren in de ruimtelijke ordening
  • Voor Rikolto – het vroeger vredeseilanden – organiseert Tim samen met een team jaarlijks een inzamelactie
  • Met zijn gezin probeert hij hun voetafdruk zo laag mogelijk te houden

Er zijn ook 4 andere genomineerden, die zeker en vast ook de moeite zijn om even te bekijken! Een overzicht van alle genomineerden:  

Jacob Butt

Jacob Butt is een jonge student-ondernemer. Met zijn webshop Dagelijks Duurzaam biedt hij duurzame alternatieven voor dagdagelijkse producten. Anders

Leefschool Biezebos

Het Biezebos is een kleine school die dit jaar volop wil inzetten op de vergroening van hun speelplaats. Ze bouwen een groene, educatieve schooltuin om in te (be)leven.

OIGO

Opgeven Is Geen Optie. Oigo is een kleine organisatie uit Desselgem, opgericht in 2012. Jaarlijks organiseren ze een wandeltocht. Met de opbrengst van de tocht financieren ze projecten in verschillende ziekenhuizen (o.a. in Waregem) om het comfort van kankerpatiënten te bevorderen.

Mindermobielencentrale

De minder mobielen centrale helpt Waregemnaars die wegens ziekte, beperking of door leeftijd niet meer goed te been zijn.


Zelf zin om als onderneming aan de slag te gaan met het thema duurzaamheid?

E-Luse helpt je bij de verschillende stappen om duurzaam te ondernemen.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




7 tips voor duurzame communicatie

7 tips voor oprechte duurzame communicatie

Vandaag zijn zo goed als alle bedrijven bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Duurzaamheid, milieu, klimaat: sinds het Parijse klimaatakkoord kan niemand meer om deze onderwerpen heen. Dat brengt uitdagingen met zich mee op vlak van communicatie. Het is belangrijk dat je juist communiceert over duurzaamheid zodat je (toekomstige) klanten weten wat je drijfveren en doelstellingen zijn.

Wat is greenwashing?

Tegenwoordig leven we allemaal bewuster en zijn we meer bezig met het milieu. Veel bedrijven spelen hierop in door hun diensten of producten groener voor te doen dan ze zijn. Dit noemen we greenwashing. Denk aan een bedrijf dat de verpakking van zijn product groen maakt of woorden toevoegt zoals puur, bio, CO2-neutraal , bewust,… De reden hiervoor is dat duurzaamheid verkoopt. Tegelijk is de consument kritisch over duurzame diensten of producten. Daarom is het belangrijk dat je juist communiceert over je duurzaamheidsbeleid. Anders riskeer je dat de consument het interpreteert als greenwashing, wat niet goed is voor je imago.

Let ook op voor greenbashing, ook wel ‘the evil twin’ van greenwashing genoemd. Hierbij wordt de ecologische problematiek gebanaliseerd en geminimaliseerd om er winst uit te halen. Denk aan een bedrijf gespecialiseerd in isolatiematerialen dat de klimaatverandering zou uitspelen als ‘troef’ om je huis goed te isoleren tegen natuurrampen etc. Blijf ver weg van dergelijke praktijken.

Tips om helder te communiceren over duurzaamheid
1. Wees transparant

Niemand verwacht dat je bedrijf 100% duurzaam is. Het belangrijkste is dat je eerlijk bent. Wees transparant, ook als je nog maar net begonnen bent met je duurzame inspanningen. Het feit dat je streeft naar verbetering, maakt je menselijk. Communiceer helder over de thema’s waar je op focust, over zaken die je verwezenlijkt hebt en waar je nog aan wil werken op vlak van duurzaamheid. Onderbouwen met cijfers is een must. Werk bij voorkeur samen met een betrouwbare partij die je cijfers controleert. Dat geeft veel vertrouwen aan de consument.

2. Creëer een intern draagvlak

Zorg dat je duurzame doelstellingen binnen het hele bedrijf geïntegreerd zijn en dat alle medewerkers op de hoogte zijn. Een sterk intern draagvlak is een voorwaarde voor een succesvol duurzaamheidsbeleid en het draagt bij tot de externe profilering van je bedrijf. Je medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Licht hen goed in over de duurzame doelstellingen.

3. Nuanceer je taalgebruik

We worden om de oren geslagen met woorden als natuurlijk, bio, puur, duurzaam, groen, bewust,… De consument doorziet deze ‘holle woorden’ steeds vaker. Het is beter om ze te vermijden of, als je ze gebruikt, om ze te nuanceren en te verklaren. Focus op het ‘waarom’ achter je duurzame inspanningen. Vertel niet alleen het goede nieuws maar breng een volledig verhaal. Dat komt oprechter over.

4. Schets een breder kader

Duurzaamheid bereik je niet alleen. Betrek daarom alle stakeholders in je duurzaamheidsdoelstellingen, van medewerkers over klanten tot leveranciers. Door je verhaal in een bredere context te plaatsen, wordt het geloofwaardiger en zo trekt je boodschap meer mensen aan.

5. Focus op de lange termijn

Duurzame communicatie gaat niet enkel over het heden maar vooral over de toekomst. Leg uit waarom en hoe je bedrijf wil bijdragen aan een betere, duurzame wereld voor de volgende generaties. Vertel welke concrete stappen je onderneemt om je doel te bereiken en welke plannen je nog hebt. Woorden zijn belangrijk, maar daden des te meer.

6. Gebruik een positieve insteek

Bij het communiceren over duurzaamheid komen vaak de onheilspellende kanten van de klimaatproblematiek aan bod. Zonder te ontkennen dat er een probleem is, focus je echter beter op het positieve: de dingen die nu gedaan worden en die succesvol zijn. Met een positieve insteek bereik je meer. Duurzaamheid hoeft ook niet saai te zijn. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die goed en ‘toegankelijk’ communiceren over hun duurzame inspanningen, bijvoorbeeld Agristo op hun website en Barco in hun sustainability report. Ken je zelf nog goede voorbeelden? Laat het ons weten!

7. Deel je successen

Als je (een van je) duurzaamheidsdoelstellingen bereikt hebt, mag je dit zeker communiceren naar de buitenwereld toe. Zo kan je anderen inspireren met jouw duurzame boodschap en misschien gaan ze dan zelf ook nadenken over duurzaamheid in hun bedrijf.


Wil je je eigen bedrijf duurzamer maken?

E-Luse helpt je bij de verschillende stappen om duurzaam te ondernemen.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Energieaudit voor kmo’s verplicht vanaf 2022

Energieaudit voor kmo’s verplicht vanaf 2022

Op vraag van minister van Energie ­Zuhal Demir keurde de Vlaamse Regering afgelopen vrijdag 4 juni een reeks bijkomende maatregelen goed om kmo’s aan te zetten tot energiebesparingen.

Energieaudit kmo
Aanvulling op bestaande regelgeving

In Vlaanderen bestaan er op vandaag al bepaalde verplichtingen voor bedrijven. Zo dienen energie-intensieve ondernemingen – met een jaarlijks primair energiegebruik groter dan 0,1 PJ- te beschikken over een energieplan en worden grote ondernemingen, in het kader van Vlarem II geacht vierjaarlijks een energieaudit uit te voeren. Daarnaast vormen vrijwillige overeenkomsten een speerpunt van het Vlaamse beleid voor energie-efficiëntie bij de Vlaamse energie-intensieve industrie in de vorm van de energiebeleidsovereenkomst. De andere bedrijven werden tot op vandaag ontlast van verplichtingen.

Verplichtingen aangevuld met vrijwillige overeenkomsten

Het plan dat op tafel ligt legt een verplichting op aan de kmo’s in twee verschillende categorieën met name een energieaudit voor bedrijven met een verbruik tussen 0,05 PJ en 0,1 PJ en een energiebalans voor bedrijven met een verbruik tussen 0,03 PJ en 0,05 PJ (zie schema hieronder).

Overzicht wetgeving energie in Vlaanderen

De energieaudit zal moeten voldoen aan bepaalde vormvereisten en deze zal iedere 4 jaar opnieuw moeten uitgevoerd worden. De eerste audit zou klaar moeten zijn tegen eind 2022. Update april 2022: momenteel is de wetgeving nog niet bekrachtigd, we weten wel dat de wetgeving in 2022 sowieso in voege zal treden.

De energiebalans heeft vooral als doen om inzicht te krijgen in het energieverbruik van deze kmo. Indien er in de laatste 3 jaar reeds een energiescan werd uitgevoerd dan zal je hiervoor vrijgesteld worden.

Naast de twee verplichtingen zal Vlaanderen ook inzetten om sectorale ontzorgingstrajecten zoals het Energy4Climate traject van Essenscia waaraan E-Luse meewerkt

Onze tip: wacht niet tot 2022 om te starten met een energieaudit!
Contacteer ons vandaag nog om te starten eind dit jaar.

No regret maatregelen

Naar analogie van sommige andere Europese landen worden alle kmo’s ook aangezet om de zogenaamde no regret maatregelen te implementeren (dit kan bijvoorbeeld ledverlichting zijn).

Hoeveel is 0,1 PJ primair

Primaire energie is de energie die nodig is aan de bron om het uiteindelijke energiegebruik te dekken. 1000 kWh aardgas is gelijk aan 3,25 GJ prim, voor elektriciteit is dit 9 GJ Prim. Via deze link kan je het primair energieverbruik van je onderneming berekenen. Of stuur ons je gegevens door en we rekenen het graag voor je uit.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Richting 2050: Rem op fossiele brandstoffen

Richting 2050: Rem op fossiele brandstoffen

Deze week publiceerde het Internationaal Energieagentschap hun Net Zero by 2050 rapport. In dit document dat maar liefst meer dan 200 pagina’s lang is, wordt uitvoerig omschreven wat er nodig is om de doelstelling van 2050 te halen. Hieronder geven we belangrijke orgelpunten uit deze studie.

Doelstellingen zijn nog steeds haalbaar

Volgens het rapport is het nog steeds mogelijk om de afgesproken doelstelling, de stijging van de temperatuur met maximaal 1,5 °C tegen 2050, te halen. Hiervoor zijn echter wel grote inspanningen nodig en moeten we werken naar CO2-neutraal tegen 2050.

Er is nood aan energie-efficiëntie en duurzame energietechnologie

In het uitgewerkt scenario naar CO2-neutraliteit uit het rapport is de wereldeconomie in 2030 ongeveer 40% groter dan nu, maar verbruikt ze 7% minder energie. Een belangrijk wereldwijd streven om de energie-efficiëntie te verhogen is een essentieel onderdeel van deze inspanningen. Hierbij wordt rekening gehouden met een gemiddelde verbetering van 4% per jaar.

Investeringen in fossiele brandstoffen moet stoppen

Om een duidelijke transitie te bewerkstelligen dienen investeringen in fossiele brandstoffen stopgezet te worden. Hierbij worden geen vergunningen meer afgeleverd voor olie- en gasvelden. Ook zijn uitbreidingen van bestaande steenkoolmijnen niet nodig. Opwekking van groene elektriciteit moet hierbij prioriteit krijgen. Daarnaast is een bijkomende focus op waterstof en koolstofopslag nodig om de transitie volledig te maken.

Road to 2050

Belangrijk op te merken is dat het IEA nog steeds een plaats ziet voor kernenergie.

Toch nog wat onopgeloste zaken

Hoewel het Internationaal Energieagentschap gewag maakt van de urgentie om de uitstoot van broeikasgassen te stoppen, lijken er zich nog een aantal grote problemen voor te doen binnen de industrie. Bedrijven die nood hebben aan warmte op hoge temperatuur kunnen niet zomaar overschakelen naar een systeem waarbij deze warmte elektrisch wordt opgewekt. Denk maar aan een hoogoven, stoomgenerator of een droger op hoge temperatuur.

Indien de technologie wel al voorhanden is dan vergt het grote financiële inspanningen van een onderneming om die switch te maken.
Daarnaast is er ook nog de regelgeving die hierbij niet de juiste stimulans geeft. Denk maar aan de energiebeleidsovereenkomst waarbij je door de hantering van vaste coëfficiënten afgestraft wordt om elektrisch te werken in plaats van op aardgas. Elektriciteit omrekenen naar primaire energie wordt – ongeacht of deze groen wordt aangekocht – verrekend met een factor 9. Voor aardgas is dit 3,25 GJ/MWh. En als laatste is er dan nog de hoge belastingsgraad op elektriciteit. Doordat er 33% heffingen op elektriciteit worden geïnd stijgt ook de kostprijs hiervan.

In België hebben we eveneens nood aan een langetermijnvisie en alle beleidsmiddelen moeten hierop afgestemd worden.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden




Energieplan – Besluit energieplanning bij omgevingsvergunning

Wanneer moet je nu een energieplan uitvoeren?

Eind vorig jaar (2020) besliste de Vlaamse Regering om de drempel voor de opmaak van energieplan te verlagen van 0,5 PJprim naar 0,1 PJprim. Ook een vierjaarlijkse actualisatie van dit energieplan is aan de orde.

Update 1/1/2023: Ondertussen is de term primair geschrapt en wordt er gekeken naar het finaal energieverbruik.

Energieplan Industrie Waterzuivering

Energie-intensieve* vestigingen met een jaarlijks energiegebruik > 0,5 PJ dienden al langere tijd te beschikken over een geactualiseerd energieplan. Voor vestigingen met een jaarlijks energiegebruik > 0,1 PJ wat dit anders.

Zij zullen dus vanaf 2021 verplicht zijn om een energieplan op te stellen en dit om de vier jaar opnieuw te vernieuwen. Deze regelgeving zal eveneens opgenomen worden in de Vlarem-wetgeving (op vandaag 06/01/2021 is dit nog niet het geval).

Wat is dan weer het verschil met een energiestudie? Je ontdekt het hier.

*Bedrijven die zijn toegetreden tot de energiebeleidsovereenkomsten zijn vrijgesteld van de verplichting tot het opstellen van een energieplan.

Wie kan de energieplan uitvoeren?

In tegenstelling tot de regelgeving van de energiebeleidsovereenkomst en de verplichte energieaudit voor grote ondernemingen moéten zowel de energieplannen als energiestudies opgesteld door een externe energiedeskundige. Deze dient aanvaard te worden door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Hiervoor moet onderander de grondige technische en bedrijfseconomische kennis van de deskundige bewezen worden.

E-Luse voerde al verschillende energiestudies en energieplannen uit. Wij zijn dus zeker de geschikte partner hiervoor.

Wat houdt een energieplan in?

Een energieplan omvat een oplijsting van maatregelen die het specifiek energieverbruik van de inrichting kan verminderen. Het quotum voor deze lijst is een interne rentevoet van (IRR) van minstens 15% na belastingen. Met andere woorden er wordt gezocht naar maatregelen die een terugverdientijd hebben van drie jaar of minder. Rendabele maatregelen moeten tevens ook uitgevoerd worden binnen de 3 jaar na opmaak van het energieplan.

Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA, vroeger VEA) beoordeeld samen met Verificatiebureau (VBBV) het energieplan op inhoud en kwaliteit.


Blijf op de hoogte van al ons nieuws!

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief.

* verplichte velden